Blu-ray anmeldelse af TWIN PEAKS: THE ENTIRE MYSTERY.

"Diane..." Kyle MacLachlan som Agent Dale Cooper i tv-serien Twin Peaks. Photo: PR Nordic

TWIN PEAKS dør aldrig! TV-serien fra 1990 af Mark Frost og David Lynch blev i løbet af ingen tid kult, ikke mindst på grund af det fabelagtige pilotafsnit, som fik folk helt frem på sofakanten. Spørgsmålet om hvem der dræbte Laura Palmer, holdt seerne fanget i to sæsoner. Twin Peaks var banebrydende og nyskabende, og viste at TV kunne meget mere end de udtrådte serieformater sitcom og drama. Det har vi glæde af i dag hvor TV serier er blevet skærmens nye sort.

TWIN PEAKS er en skæv, morsom og uhyggelig verden befolket med et hav af interessante og lettere karikerede karakterer, der har mørke sider og skeletter i skabene. Twin Peaks er en by hvor alt det væsentlige ulmer under overfladen, og det er et sted hvor en genstand som en loftvifte eller et dinglende lyssignal i natten bliver ildevarslende, samtidig med af farveskala, stil og form forenes i et helstøbt univers.

I 1992 kom seriens spillefilms-prequel, Fire Walk with Me, som handlede om de sidste dage i Laura Palmers liv. Filmen formåede ikke helt at opnå samme popularitet som serien, måske var den ikke helt så tilgængelig i sin fortælling, men den var ikke desto mindre en tilføjelse og endnu et lag i et univers, som skreg på mere uddybelse.

Der er ingen tvivl om, at fans af serien længe har ønsket sig en Blu-ray version, som kan give David Lynch og Mark Frosts surrealistiske univers et skarpt og frisk look. Det har de så fået nu, hvor bokssættet TWIN PEAKS: THE ENTIRE MYSTERY udkom d. 29. juli. Med sine 10 skiver, er både serie og film samlet, og der er selvfølgelig, som der sig hør og bør, en masse ekstramateriale.

De første otte diske er helliget serien, herunder både den originale og den internationale version af det spillefilmslange pilotafsnit (der er lagt yderligere 20 min til det internationale, som skulle vise sig at byde på mange af de ting der senere kommer til i serien). Skive nummer ni er FIRE WALK WITH ME, og på sidste skive er der ekstramateriale. Men der er faktisk ekstramateriale på samtlige skiver. Og en del af det er produceret med henblik på Blu-ray udgivelsen – herunder interview med skuespillere og instruktører. At alt så kommer med undertekster på 14 sprog er virkelig professionelt og et stort plus.

For hver episode kan man få The Log Ladys intro, recap af sidste show, pågældende afsnittet og en teaser for næste afsnit. Herudover er der deleted scenes, still foto, outtakes osv. Alt er ikke lige nemt at navigere rundt i, men for nørder er det vist ingen hindring.

Det bedste er de indslag, der er produceret til udgivelsen. Et næsten timelangt indslag ’A Slice of Lynch’ på Disc 3, hvor David Lynch er i samtale med Mädchen Amich, Kyle MacLachlan og Joe Wenwright – hen over kaffe og pie, selvfølgelig, leverer både hygge og anekdoter. Konceptet gentages på Disc 10 med ’Between Two Worlds”, hvor Lynch helt surrealistisk først taler med familien Parker – her mange år efter (sat i sort/hvid), og bagefter med de tre, som skuespillere, omkring serien, filmen og deres roller. På Disc 8 er der produceret fem segmenter af 30 minutter, der går bagom seriens tilblivelse – som er en interessant historie, som man får i lidt forskellige versioner undervejs i sin granskning af de mange features. Der er MASSER at gå om bord i.

Twin Peaks box setDen lækre udgivelse, både boksdesignet og Blu-ray opgraderingen, gavmildheden med ekstramaterialet (man fornemmer at posen nu er helt tømt og lagt på skiver), de mange ny-producerede indslag, gør at Twin Peaks: The Entire Mystery må være den ultimative udgivelse af serien og filmen.