Chilling Adventures of Sabrina Part 2 (afsnit 1-9)

Copyright: Netflix

Når birollen ligeså godt kunne have været hovedrollen. Om at lytte til sin mavefornemmelse og vende vante forestillinger på hovedet. 

I første sæson af ’Chilling Adventures of Sabrina’ fandt Rosalind Walker (Jaz Sinclair) ud af, at kvinderne i hendes familie for mange generationer tilbage blev forbandet af hekse. En forbandelse, der gør kvinderne blinde i teenageårene, men som også giver dem magiske kræfter.

I anden sæson skal Rosalind ikke alene finde sin plads i de voksnes rækker, men også i den overnaturlige verden, der nu åbner sig for hendes øjne.

De snedige evner
Som Rosalinds syn langsomt sygner hen, får ’the cunning’ i stedet plads. ’The cunning’, som på dansk kan oversættes til noget alla ’det listige’ eller ’det snedige’, er en evne, der lader Rosalind se ind i fremtiden. Som navnet antyder, så lister ’the cunning’ sig ind på Rosalind.

Hun befinder sig i en skrøbelig teenagesituation, hvor hun ikke alene skal hun håndtere en sorg over sit gradvist forværrede syn, men også skal lære at håndtere de nye og ukendte kræfter. Vi har at gøre med en coming-of-age serie, der først og fremmest handler om at finde sig til rette i en ny og voksen verden.

Men hurtigt viser de nye evner sig nyttige, idet hun igen og igen formår at redde hendes venner Susie Putnam (Lachlan Watson) og Sabrina Spellman (Kiernan Shipka) fra livsfarlige situationer. Hendes forbandelse har derved en positiv bivirkning, den gør hende i stand til at se, og ikke mindst føle, verden på en anderledes måde.

At mærke efter frem for at se
Det er væsentligt at bide mærke i, at Rosalinds magiske kræfter netop bliver igangsat af berøring. Med andre ord ser hun ikke verden som de andre i byen Greendale, hun mærker den helt konkret, hun fornemmer den. Magien åbner for en ny måde at anskue verden på, hvor det at føle sig frem bliver helt essentielt.

Følelser har en tildens til ikke at blive taget alvorligt, til ligefrem at være irrelevante eller fjollede. De går imod det logiske, ordentlige og fornuftige, alle ting, som ophøjes i det hvide vestlige verdensbillede. Et verdensbillede som også præger kulturen, når det gang på gang er hvide skuespillere der tager hovedrollen, mens karakterer af anden etnicitet end hvid og LGBTQ+ karakterer bliver sat i baggrunden.

At være fornuftig er at følge reglerne, og at opføre sig ordentlig. Det er derfor intet tilfælde, at ’the cunnin’ rammer den unge sorte kvinde, der skal finde sin plads i verden. At finde en plads i verden vil sige, at man skal lære at begå sig, at passe ind i samfundet. Et samfund der i ‘Chilling Adventures of Sabrina’ er præget af, at alle de magtfulde roller som Satan, Gud, skoleinspektøren og hele den larmende familie Spellman er besat af hvide skuespillere.

At stole på sin mavefornemmelse
Serien handler dog mere om at bryde med de eksisterende regler, frem for at passe ind i dem. Rosalind skal lære at lytte til sin mavefornemmelse, hun skal mærke sin krop og lytte til de ting, som den fortæller hende. Hun skal finde ud af hvad hun vil kæmpe for, om det så er for forskelsbehandling af køn, seksualitagte våben, den måde hvorpå Rosalind kan være i verden på sin egen måde. En tilgang der til sidst bliver truet af hendes (en anelse irriterende og meget slagkraftige hvide feministiske) veninde Sabrina, som har en tildens til at stjæle alt opmærksomheden.

Rosalind står overfor et svært valg, der kommer til at blive altafgørende for hendes fremtid. For er der egentligt plads til hende, inden for seriens (lidt for) hvide rammer?

Det korte svar er nej.