Den skyldige

Kan man lave en spændende thriller hvor al handling udspilles over telefonen? Ja, åbenbart.

Film hvis handling hovedsageligt udspiller sig i ét enkelt lokale er fascinerende. Film som f.eks. ’Reservoir Dogs’, ’Conspiracy’, ’The Mist’ og ikke mindst Sidney Lumets mesterværk ’12 Angry Men’ fra 1957. Her udspiller handlingen sig primært gennem dialogen. Det stiller større krav til såvel skuespilpræstationer såvel som manuskript, da det kan være proportionelt sværere at ”kompenserer” for disses mangler med overdådige indstillinger og kameraføring.

Rent personligt er jeg en meget visuelt anlagt biografgænger, der ofte er villig til at tilgive mange fortællingssynder hvis blot filmen er billedligt betagende. At se vellavede film hvor min indlevelse er 100% afhængig af alt andet end billederne, er da så meget desto større en fornøjelse for mig. ’Den skyldige’ er præcis sådan en fornøjelse.

Jeg siger hallo, hallo
Asger Holm er en politibetjent, der modvilligt er blevet forflyttet til alarmcentralen. Her går aftenerne med at besvare den konstante strøm af kedsommelige 112-opkald. Asgers ambivalente forhold til sit job ophører med ét, da han besvarer et opkald fra en kidnappet kvinde. I løbet af kort tid bliver opkaldet afbrudt, og en nervepirrende jagt på kvinden og kidnapperen starter. Asger forsøger febrilsk at arbejde med og imod politibureaukratiet for at redde kvinden, med telefonen som eneste våben. Men efterhånden som aftenen udviklet sig involverer han sig dybere og dybere i en sag, hvis omfang kan være svært at bedømme igennem et telefonrør.

En psykologisk thriller hvor næsten hele handlingen udspiller sig igennem telefonopkald? Jeps, det er lige præcis, hvad vi har med at gøre! Jeg tør ikke afsløre mere af handlingen, men jeg sad flere gange på kanten af sædet i spænding over telefonsamtaler. Det siger noget om det imponerende håndværk, der ligger bag denne film.

Debut-delux
En stor del af æren bør gå til Jakob Cedergren, som spiller hovedrollen. Han bærer et kæmpe dramaturgisk læs, da han oftest ene mand fylder lærredet, og vi aldrig får hans samtalepartnere at se. Fra første minut tror man på ham i rollen som den arrogante betjent med lig i lasten. Selve hans karakter har vi set hundreder af gange før, men sjældent portrætteret på denne måde i et tidsligt så afgrænset handlingsforløb. Jakob formår at arbejde med fortællingens begrænsninger, og giver sin karakter psykologisk dybde og intimitet på forbilledlig vis.

Det hjælper selvfølgelig at stemmeskuespillerne, der portrætterer hans samtalepartnere, også gør en gedigen indsats. En stor ros skal især gå til unge Katinka Evers-Jahnsen, der er foruroligende dygtig til at spille en ulykkelig 6-årig. Endnu en karakter vi i øvrigt aldrig får at se, men som jeg troede 100% på takket være Katinkas eminente stemmeskuespil.

’Den skyldige’ er instruktør Gustav Möllers spillefilmsdebut, han dimitterede fra Den Danske Filmskole i 2015 sammen med filmens manuskriptforfatter, producer, klipper og fotograf. Med så imponerende en debut lader de til at udgøre lidt at et dream-team, og jeg håber i hvert fald at se dem arbejde sammen igen fremover. Af og til virker en replik og en karaktermotivation lidt for søgt, men alt i alt er manuskript og dialog mesterligt skrevet. Rent visuelt er filmen pæn nok, men kameraet er først og fremmest zoomet ind på hovedrollen, der bærer fortællingen.

Filmens 85 minutter er intense og føles aldrig lange. Fortællegreb og manuskript er meget unikke og skuespillet eminent. Alt i alt en imponerende, spændende og meget, meget seværdig debutfilm. Se den snarest!

Foto: kino.dk