Drengen fra bjerget

Med arme og ben stjæler Simon (Kacey Mottet Klein) sig vej gennem turisternes ting på et schweizisk skisportssted. Når turisterne enten er i lifterne, på vej ned ad pisterne, eller spiser frokost, ser den 12-årige indfødte sit snit til at gennemgå ski, jakker, skihjelme og –briller for de dyreste mærker. Tyvekosterne tager Simon med sig ned i bunden af dalen, og sælger videre til jævnaldrende. En forretning, der går helt udmærket. Dog har alt godt som bekendt en ende, og da den engelske kok Mike (Martin Compston) opdager hvad Simon har gang i, får han del i forretningen.

Simon stjæler, fordi det er han og søsterens eneste indtægtskilde. De to bor alene i et højhus i bunden af dalen, langt væk fra bjergenes tinder, hvor de velhavende turister ferierer. Søsteren Louise (Léa Seydoux), bijobber i ét væk, men blive hele tiden fyret. Louise ses med forskellige mænd, og Simon bruger derfor også dagene på bjerget i et eskapistisk forsøg på at opnå fred fra et usammenhængende hjem.

Filmens dokumentariske stil har med temaets aktualitet en fængslende kraft. Europas krise skildres socialrealistisk gennem søskendeparrets kamp for at få til dagen og vejen, og det er gjort meget fint og nøgternt. Det er Mottet Klein og Seydoux der så absolut bærer filmen, og de yder begge fantastiske præstationer. Lillebroderens higen efter kærlighed, og søsterens konstante forsøg på at hægte sig på en fyr, står i klar kontrast, men bag de mange lag gemmer der sig en hemmelighed og et stærkt bånd, der både sættes på prøve, men også forstærkes filmen igennem. Drengen fra bjerget (L’enfant d’en haut) er yderst velkomponeret, og et mesterligt eksempel på, hvordan publikum hele tiden præsenteres for nye og dybere aspekter af personerne. Udfoldelsen af karakterernes relationer betager ud over alle grænser.

Filmen vandt i 2012 Sølvbjørnen i Berlin, og herhjemme vandt den på Buster Film Festival den internationale jurys pris for Bedste Film. Den fransk/schweiziske film appellerer såvel til børn og unge som til voksne, og hver aldersgruppe vil få sit ud af værket. Den behandler et klassisk tema på en indigneret måde, og den gør det med ynde.

Simon bliver sammen med en yngre tyv fundet på toilettet hvor de gennemgår dagens fangst. Restauratøren smider dem ud fra toilettet, og de to bliver placeret i den lift, der transporterer skrald væk fra bjerget. Det er en flot og ulækker detalje. Tidligt i filmen bliver Simon spurgt, hvordan han kan slippe af sted med at stjæle så meget fra turisterne. ”De er ligeglade. De køber bare nogle nye ski”, svarer han. Konsumsamfundet sat på spidsen.
Drengen fra bjerget gengiver en virkelighed mange ikke kender til, og et lag af samfundet, der ikke burde eksistere. Skarp, følsom, præcis og medrivende.

5 ud af 6 stjerner