DVD/BLu-RAY anmeldelse – Captain America – The First Avenger

Den store tendens i Hollywood siden årtusindskiftet med filmatisering af tegneserier heriblandt Marvels mange superhelte får sin foreløbige kulmination her til sommer når The Avengers; Thor, Iron Man, Hulk og Captain Amercia forenes efter hver deres særskilte filmintroduktion. At den første Avenger; Captain Amercia således skulle blive den sidste i filmisk øjemed og nu på DVD/BLU-RAY, gør intet dårligt for filmens grundhistorie selvom filmens rammefortælling og udgivelsens ekstramateriale fokuserer mere på den heltemodige (super)soldats bedrifter som optakt til den store superheltesammenkomst senere i år.

Set i det kritiske perspektiv er Captain Amercia en problematisk tegneseriefigur at give sig i kast med. Med en oprindelse sat i 2.verdenskrigs begyndelse var superheltens kamp imod Hitlers nazister iklædt det amerikanske flag, så entydig propagandaunderholdning at det i dag virker komisk på den dårlige måde. At selve karakteren Steve Rogers af mange tegneseriefans næsten fra start er blevet beskyldt for at være en renskuret helt og dermed for kedelig i længden har også været en udfordring til filmholdet bag instruktør Joe Johnston(kendt for film som Jumanji, Hidalgo og senest The Wolfman).
Selve historien kredser om den skravlede men modige Steve Rogers, der på trods af uttalige afslag trodsigt bliver ved med at stille op til session og bøllebank. Selvom han(og tilskueren) ved at det negative udfald er givet på forhånd etableres sympatien med syvtommersøm for Steve, der spilles af Chris Evans(der har prøvet kræfter med superhelterollen før som Torch i filmene Fantastic Four og 4:Rise of the silver surfer). Her udsat for digital nedskalering i højde og drøjde. Heldigvis for ham møder han den forhenværende tyske forsker Dr. Erskine, som ser hans ædle kvaliteter og indrullerer ham i et hemmeligt militærforsøg under ledelse af den bryske Oberst Phillips i skikkelse af Tommy Lee Jones. Samtidig i Tyskland er den gale Johan Schmidt på sporet af en okkult magt gemt, der vil sætte ham i stand til at herske over hele jorden. Snart står det klart at kun Captain America kan stoppe ham og diktatordrømmene.
Captain Amercian – The First Avenger er en uden slinger i krigsvalsen et eventyr af gammelkendt støbning, hvor forskellen mellem helte og skurke er utvivlsom ligesom deres uundgåelige endelige opgør. At filmen trods sine traditionelle kvaliteter skyldes en kælen for detaljerne fra den digitale genskabelse af 2.verdenskrigsstemning over velturnerede oneliners og humor samt det gode skuespil af specielt Hugo Weaving som den magtbegærlige Johan Schmidt.

Ekstramaterialet på DVD-delen af udgivelsen omfatter en trailer for den kommende Avengers film, tegnefilmudgaven(der vises på Disney Channel), en kortfilm om arbejdet med at skabe Captain Amercia kostumet samt et kommentarspor, hvor bl.a. instruktøren og cheffotografen Shelly Johnson fortæller. Endelig indeholder BLU-RAY-delen et par slettede scener og en pudsig lille kortfilm; A funny thing happend on the way to Thor´s hammer.