Klæder skaber folk: Årets bedste kostumer

Emma med de fineste slangekrøller. COPYRIGHT: Liam Daniel / Focus Features

I årets løb er der film og serier, der har udmærket sig ved at dyrke detaljen i påklædningen. Når det fungerer bedst, er det en æstetisk understregning af karakterernes rejse og noget, man kan gå på opdagelse i som seer.

Nosferatu gør status på film- og serieåret, der gik. Denne gang fremhæver skribent Nanna Nordestgaard 2 serier og 1 film, der har gjort bedst brug af kostumer i 2020.

3) Queen’s Gambit

Unge Beth Harmon iført børnehjemmets grå farver. COPYRIGHT: PHIL BRAY/NETFLIX

 I Netflix’s fortælling ’Queen’s Gambit’ er skakgeniet Beth Harmon den grimme ælling, der til sidst bliver en svane. Og tøj er centralt for at understrege hendes rejse.

Serien begynder med, at Beth bliver forældreløs og afleveret på et børnehjem. Her skal hun skifte tøj fra den fine kjole med hendes navn broderet ind i til en uklædelig grov og grå kjole, ligesom de andre piger på børnehjemmet. Den sidste rest af hendes hidtidige identitet forsvinder.

Da hun bliver adopteret er der heller ikke penge til at købe ordentligt tøj til Beth, så hun kommer i skole klædt i alt godt fra storcenterets udsalgsstativer. Faktisk kan det ses i hele Beths gang og holdning, at hun er ubehageligt tilpas med sit udseende. I en scene på High School går Beth ned ad gangen i brune og grå farver, mens de andre piger har talje-tætte nederdele i alverdens pastelfarver på. De skæver til pigen i det uklædelige tøj.

Pas på, hvem du kalder grim! COPYRIGHT: NETFLIX

I sidste scene er Beth komme til penge og har købt sig til en række virkelig skønne outfits, som hun stolt bærer med rank ryg og en meget mere selvsikker gang. Jeg har læst en artikel, at kostumedesignerne fokuserede meget på tøj med spændende kraver og halsudskæringer, fordi Beth jo er skakspiller, og meget af dramaet foregår siddende ved et bord.

Beth Harmon i seriens sidste scene. Høj hat og tårnhøj selvtillid. COPYRIGHT: NETFLIX

2) The Crown sæson 4

’The Crown’ er kendt for at gøre brug af historisk nøjagtige detaljer, også i karakterens påklædning. Efter den nylige sæson forsøgte det engelske kulturministerier endda at få serien til tydeligt at understrege, at den er fiktion, for ikke at forveksle virkelige begivenhederne og personer med den fiktive fremstilling af kongefamilien bag kulisserne.

Ægteskabet var ikke så storslået som kjolen. COPYRIGHT: Netflix

At finde skuespillerinden til den folkekære Diana var en stor udfordring for casterne bag serien, men på billedet hvor hun står i den berømte brudekjole, er der vist ingen, der kan være i tvivl om at Emma Corrin er en rigtig god Lady Di.

For at gøre det så realistisk som muligt, har skuespillerne følge interviews arbejdet aktivt med tøj som en måde at fremstille deres karakterer i ’The Crown’. For eksempel siger Josh O’Connor, der spiller prins Charles, at han har studeret, hvordan den rigtige prins Charles rører ved sine manchetknapper, hver gang han står ud af en bil.

Prins Charles retter på manchetknapperne. COPYRIGHT: Tim Graham Photo Library. Getty Images

Klæder skaber folk, siger man, og prins Charles udvikling viser sig også tydeligt i hans stil, der går fra collegedreng til at være mere moden i den aktuelle sæson, hvor han finder hen til det, der bliver kaldt hans signaturstil: Dobbeltradet jakkesæt.

Prins Charles i ‘The Crown’ iført signaturjakkesættet. COPYRIGHT: Des Willie

1) Emma 2020

Det har været et godt år for Anya Taylor-Joy, der i ’Emma’ spiller den titulære hovedperson, overklassekvinden, der leger Kirsten Giftekniv med sin omgangskreds, men ender med at komme til at gamble med sin egen lykke i processen.

Lyserøde nuancer og to skønheder i ét billede! COPYRIGHT: Focus Features

Filmen er baseret på Jane Austens roman af samme navn fra 1815, men i Wildes hænder er den blevet en charmerende stiliseret affære. Før ’Emma’ lavede instruktør Autumn De Wilde musikvideoer, og det formsprog smitter af på filmens æstetik. Men at filmen bliver mere end en flot, lang musikvideo er ikke mindst takket være uimodståelige Anya Taylor-Joy, der giver universet ægte følelser.

Hver scene er et tableau, hvor karakterenes påklædning og bevægelser går op i en højere enhed med de kulisser, de befinder sig i. Se for eksempel her, hvor Emma Woodhouses kjole matcher nuancen på kirkebænkene.

Anya Taylor-Joy som Emma Woodhouse. COPYRIGHT: Focus Features

Wildes ’Emma’ er eksplicit meget bevidst om påklædningens effekt på, hvordan karaktererne bliver opfattet. Filmen udstiller på en komisk måde den nydelse, seeren får af at se Emma i det flotte tøj. Der bliver gjort en dyd ud af at vise påklædningsseancer, hvor Mr. Knightly får strømper på af en tjener, eller Emma løfter kjolen for at få varme på numsen i det øjeblik, hvor tjenestefolkene forlader lokalet.

I Austen-filmatiseringer og periodedrama generelt kan man sige, at kostumer og dyrkelse af kjoler og sløjfebånd er en grundsten. Alligevel skiller den seneste filmatisering af ’EMMA’ sig positivt ud fra mængden ved at turde give universet en ordentlig klat farve og endnu mere sans for detalje, og derfor har filmen årets bedste kostumer. Se eksempelvis dette kagetableu, der også byder på Mr. Elton, spillet af Josh O’Connor. Mums!

Kager, Josh O’Connor og flotte kostumer. COPYRIGHT: Liam Daniel / Focus Features