Mareridtene fra ’Scandinavian Star’ hænger stadig ved

©Dan Hansson

Fantastisk dokumentarserie afdækker nye og gamle oplysninger om dengang, en person slap afsted med at dræbe 159 mennesker.

Skibet var fyldt med røg. Det så uhyggeligt ud, sådan som den kridhvide skibsmaling stod i kontrast til de kulsorte vinduer, hvor røgen strømmede ud af. Det er sådan, jeg husker billederne af Scandinavian Star, da jeg som lille så krydstogtskibet i nyhederne i dagene efter hvor 159 mennesker mistede livet natten til den 7. april.

Der var påsat brand om bord på skibet, men den dag i dag ved ingen, hvem det vederstyggelige afskum af en dårlig undskyldning for menneske er, der antændte ilden.

Dokumentarinstruktør Mikala Krogh og Politiken-journalist Lars Halskov har med ’Scandinavian Star’ forsøgt at afdække nogle af de mange uopklarede aspekter omkring katastrofen. Med en nærmest utømmelig mængde af arkivmateriale har de, med manusforfatter Nikolaj Scherfig, stukket et ekstremt rystende og gribende narrativ sammen.

Ofrene i vidneskranken
Overlevende og pårørende fortæller med dyb indlevelse, hvordan de oplevede de skæbnesvangre dage. Det gør umanerligt ondt, når moderen Jytte Hansen sidder i sin dagligstue og fortæller om, hvordan hendes datter, svigersøn og barnebarn var på skibet på vej ned til dem fra Norge.

De skulle holde barnedåb for den lille guldklump i påsken. Alt var udvalgt og klart til at fejre den store dag. Sidste samtale, Jytte havde med datteren, var kort. Hun fortalte, hvor elendigt forholdene på Scandinavian Star var, at de endnu ikke havde fået deres kahytter, fordi rederiet havde solgt for mange billetter.

”Marianne ringede og sagde, at det var et forfærdeligt skib, men de kunne ikke forlade det, for de havde ikke fået deres køjer. Og det hele var ét stort virvar på det her skib. Alt det fortalte hun i telefonen, da de var om bord på færgen og ikke kunne komme derfra,” fortæller hun med begyndende grøde i stemmen.

Effektivt bliver publikum suget ind i sorgen og klar over, at vi nu har brug for at placere ansvaret for den uagtsomme negligering af sikkerhed, så de efterladte kan få en form for afslutning på mareridtet.

Ekkoer fra hinsides
Det er utroligt så meget materiale, der er blevet opstøvet til projektet. Sorteringsprocessen må have været grufuld med tanke på nogle af dokumentarseriens skrækindjagende optagelser. Brandvæsnets optagelser fra færgen viser aftegninger, hvor en voksen og et barn er faldet om på gulvet inde i deres kahytter – minder fra døden.

De sædvanlige interview-segmenter, hvor folk sidder og taler til kameraet, er lidt anderledes end typisk. Filmfotografen Manuel Claro, som blandt andet har filmet ’Melancholia’, står også bag kameraet på mange af interviewene her. Lidt skæve vinkler og zoomen ind og ud giver et liv og engagement, vitterligt som om man sidder overfor personen og rykker tættere ind, når det bliver alvor.

Og det er det næsten hele tiden.

Nogle dygtige animationssekvenser fortæller de ting, som der ikke er optagelser af. Især fire drenges færden rundt omkring på skibet får en ekstra dimension, når man kan se prikkerne bevæge sig rundt på plantegninger af skibet – og det bliver også brugt senere med kuldegysende effekt.

’Scandinavian Star’ er en mesterlig fortælling om tab, vrede og retfærdighed. Afsnittene emmer af en higen efter at finde svar på alle de ubesvarede spørgsmål. Desværre ser det ikke ud til, at vi får svar på det allermest presserende: hvem startede branden, der kostede 159 mennesker livet?

Men forhåbentlig kan de efterladte finde en form for fred alligevel.

Anmeldt på baggrund af de to første afsnit.