Marvel’s ’WandaVision’ viser os superhelte i retro sitcom-stil

Copyright: Media Center

Superhelte, der lever den perfekte sitcom-livsstil i et sort/hvidt, firkantet format tilsat latterlydspor på de helt rigtige tidspunkter. De første to episoder af Marvels nye tiltag skuffer ikke.

I Marvels første serie på Disney+ iagttager vi Wanda Maximoff (Elizabeth Olsen) og Vision (Paul Bettany) forsøg på at passe ind i en amerikansk forstad.

I første episode har både Vision og Wanda glemt, hvad det er, som står i deres kalender, der skal fejres. De misforstår hinanden, og Wanda har iklædt sig sit mest forførende outfit, til når Vision kommer hjem fra arbejde.

I stedet har Vision sin chef og hans kone med sig hjem. Det viser sig, at det hele tiden har drejet sig om en middag i forbindelse med Vision’s arbejdsplads.

Det er uvant, at Marvel har kombineret den typiske superhelt med sitcom-stilen. Det fungerer, fordi det er så gennemført, og fordi man forventer at det ikke varer ved resten af serien.

Alt er ikke, som det ser ud til  

Vision, tror vi jo, er død. Det skete i den sidste Avengers-film. Så selv uden hints til, at alt ikke er så idyllisk – så er vi på forhånd klar over, at alt ikke er, som det ser ud til at være i parrets (måske) opdigtede univers.

I løbet af episoderne hører vi nogen kalde på Wanda gennem en radio. Hver gang det sker, bliver farven rød fremhævet. Som da perfekte nabokone Dottie, der bliver beskrevet som ”Queen Cul de Sac med hendes ’merry homemakers’, skærer sig og blodet er rødt i den ellers sort hvide verden.

Wanda ser ud til at vide, at denne verden, hun befinder sig i, måske er en del af hendes illusion. Ironisk kalder parret Vision’s persona ’Illusion’, i episode to, da han sammen med Wanda skal opvise et trylleshow foran deres nabolag.

Referencer til resten af Marvel-universet 

I hver episode har de vist en ”reklame” som brud i fortællingen. Begge er udtryk for intertekstualitet til Marvels’ tidligere film.

For eksempel er der en reklame for Stark Industries – en reference til Tony Stark (Iron Man).

Gennem serien bliver Marvel-fans bekræftet i deres baggrundsviden om Marvel-universet. Men selvom, man ikke er dedikeret fan, vil de fleste kunne forstå konteksten.

Serien byder på en interessant start på Marvels seneste fase. Marvel-universet opdeles i flere faser. For nuværende er vi i fase fire.

Rent æstetisk så imponerer serien allerede, og dens historien skaber en lyst til at se videre. De formår at tease, på den bedste måde, hvilket gør at man som seer laver teorier om hvad, der kommer til at ske. Det giver forventninger man gerne vil have af- eller bekræftet.

Om ikke andet lægger disse første episoder op til spænding og overraskelse. Selv glæder jeg mig til at se resten, som serien har at byde på.