Red Sparrow

https://pmcvariety.files.wordpress.com/2018/02/red-sparrow-review.jpg?w=1000&h=562&crop=1

De forventningsfulde folk bag filmen må desværre sande, at vi her på redaktionen ikke just fyrer for gråspurvene med vores stjerner.

I en tid hvor spændinger imellem vesten og Rusland igen er blusset op ovenpå krigen i Ukraine, hacking-anklager og Putins jerngreb om det russiske samfund, er det ikke underligt, at populærkulturen igen begynder at fremelske spændingslitteratur og film med spionage og stormagtsintriger som omdrejningspunkt. Her er en middelmådig en til samlingen.

Black Swan: nu i Rusland og med spioner
Dominika Egorova (Jennifer Lawrence) er en succesfuld ballerina på Bolsjojteatret i nutidens Moskva, der efter et alvorligt uheld på scenen må indstille karrieren. Da hun efterfølgende står til at miste både lejlighed og sygeforsikring til hendes syge mor (Joely Richardson), lader Dominika sig modvilligt hverve som ”spurv” på opfordring af hendes klamme onkel, der arbejder for efterretningstjenesten SVR.

Spurveprogrammet indoktrinerer smukke unge mænd og kvinder til at bruge deres kroppe i statens tjeneste. Ideen er at forføre sig adgang til hemmelige oplysninger, der kan hjælpe moderlandet i sin tvekamp med den dekadente vestlige verden. Efter talrige frastødende og perverse oplevelser på spurveskolen sendes Dominika til Budapest for at forføre en CIA-agent (Joel Edgerton). Vanen tro kan vor heltinde ikke stole på nogen og forsøges misbrugt og manipuleret fra alle sider. Det er op til hende selv at navigere i de hajfyldte farvande, så hun kan vende tilbage og passe sin stakkels mor.

Er det en fugl?
Nej, det er JLaw. På alles læber siden de populære ungdomsfilm i ’Hungergames’-serien og i dag den bedst betalte skuespillerinde i Hollywood. Hun leverer i ’Red Sparrow’ endnu en glimrende præstation, der ender som et bærende element i en ellers ret tam affære. Instruktøren er i øvrigt Francis Lawrence (de er ikke i familie). Han må siges at have været en ørn til at instruere de tre sidste ’Hungergames’-film, men viser sig denne gang mere som en pingvin – ’Red Sparrow’ formår nemlig, trods højtflyvende ambitioner, aldrig rigtig at lette fra jorden. Et kompliceret men uintelligent plot med for mange twists, afhængigt at utallige ekspositionstunge scener med kemiløse biroller og karikerede russiske accenter, vingeskyder filmen næsten fra start. Resultatet er en 140 minutters trøstesløs og selvalvorlig film, der aldrig rigtig bliver tankevækkende eller spændende. Mest af alt føles den bare lang.

Ikke kun en grim ælling
Der er dog bestemt lyspunkter såsom Jennifers karakter, der faktisk er virkelig interessant. Tvunget ind i den perverse, misantropiske verden der er spurveprogrammet, kan hendes rebelekse intuitioner aldrig rigtig kvæles. Hun er tvunget til at danser efter hendes overordnes pibe for at overleve, men uanset hvor indespærret hun fremstår, bruger Dominika hele tiden sit begrænsede manøvrerum til at positionere sig fordelagtigt overfor CIA og SVR. Det er en dødsensfarlig balancegang på en knivsæg, den hårdføre ballerina begiver sig ud på. Som en lus imellem to negle er hun ingenting værd i øjnene på de monumentale, modsatrettede samfundsapparater, der forsøger at udnytte hende.

Så det er altså alt udenom hovedpersonen, der ikke rigtig fungerer. Med undtagelse af en flot indstilling i ny og næ er der heller ikke tale om en teknisk særlig imponerende film. Ét sted hvor den dog virkelig adskiller sig er dens grafiske indhold: på det punkt måske den modigste Hollywoodfilm i mange år. Udover fuldbyrdet nøgenhed bydes på exceptionelt modbydelige tortur- og voldtægtsseancer. En del af mig bifalder dem for at gennemtrumfe pointen om Dominikas verden som værende grum, empatiforladt og kvindehadsk. En anden del af mig forarges over, at scenerne kan virke særdeles søgte; nærmest som en erkendelse af, at plottet ellers langt hen af vejen er så søvndyssende kedeligt og fremdriftsforladt, at volden og vanrøgten kun er medtaget for at fremprovokere en eller anden form for emotionel respons hos publikum.

Selv Djämes Braun kan blive træt af at kigge på fugle, hvis det er i konteksten ’Red Sparrow’.

Foto: variety.com