The Tourist – Premiere d. 10/02/11

Elise og Franks meet-cute i toget. Photo: Disney

Af Lars Juul Hauschildt

Instruktøren Florian Henckel von Donnersmarck vandt hæder for hans første spillefilm Das Leben der Anderen. Han har dog nu kastet sig over en lidt mere letbenet spionfilm med The Tourist, der kan prale af at have Hollywoods nok mest efterspurgte skuespillere på rollelisten, nemlig Angelina Jolie og Johnny Depp. Umiddelbart kunne det godt se ud til, at der var lagt i ovnen til en underholdende velskrevet spionfilm i stil med film af samme genre fra 50’er og 60’erne.

Den amerikanske lærer, Frank Tupelo (Johnny Depp), møder på en rejse til Venedig tilfældigt den smukke Elise (Angelina Jolie). Frank er på ferie, og Elise er på vej til Venedig for at møde sin ekskæreste, som er gået under jorden efter at have stjålet en masse penge fra en gangster. Naturligvis er gangsteren interesseret i få fat på Elises ekskæreste, men den engelske efterretningstjeneste er også på jagt efter selvsamme mand, så Elise er overvåget. Elise overbeviser, i et forsøg på at aflede opmærksomheden fra ekskæresten, dem alle om, at Frank er denne ekskæreste, men forelsker sig desværre også i forbifarten i den stakkels amerikanske lærer, der bliver viklet ind hele affæren.

Lad mig få det af vejen med det samme. Alt er ikke så rosenrødt, som det umiddelbart kunne se ud til på papiret. En succesfuld instruktør og manuskriptforfatter, karismatiske og dygtige skuespillere, smukke omgivelser – ja, det ser lovende ud, men det holder desværre ikke. Johnny Depp er aldrig dårlig, og han er da også den af de to hovedroller, der er mest interessant, men det er begrænset, hvor meget han kan få ud af den håbløse dialog, der er skrevet til ham. Det hjælper heller ikke, at Angelina Jolie ikke formår at være den sexede smukke kvinde, som der lægges op til, og som alle mænd skal vende sig efter, når hun træder ind i et lokale. Bevares, Angelina Jolie er en smuk kvinde, og der er op til flere scener i filmen, hvor hun træder ind i et lokale, hvorefter alle mænd sukkende og med store øjne følger hendes lidt akavede gang rundt i lokalet, men føles det realistisk? Nej. Hun er på ydersiden smuk i sine flotte kjoler, der dog i sammenhængen ser mere ud som kostumer, men der er ikke meget charme og glød, så hun virker lidt som en tom skal, hvilket også karakteriserer filmen godt.
Gløden mangler også mellem de to hovedpersoner, og det er jo ikke godt, når kemien skal opstå mellem de smukke mennesker. Det virker her kunstigt.

Filmen er smuk at se på i de skønne omgivelser, og man nyder den elegante kameraføring, som får Venedig til at fremstå så eksotisk og eventyrlig, at man næsten får lyst til at hæve to flybilletter med det samme og tage sin udkårne med dertil. Det skal nok vække begejstring hos Venedigs turistkontor, men hos denne anmelder er begejstringen begrænset.

The Tourist har potentiale, men det må forblive uforløst. For inde under det smukke og polerede ydre er der ikke meget at komme efter, og filmen føles derfor lidt som en lang reklame for parfume eller et nyt italiensk jakkesæt.