The Woman in Black – Premiere 9/2/2012

Af Lars Juul Hauschildt

The Woman in Black er en film der går tilbage til gyserfilmens rødder og graver alle de velkendte, afprøvede og virkningsfulde værktøjer frem for at give en overnaturlig og skræmmende gyserfortælling.

Den unge advokat Arthur Kipps (Daniel Radcliffe) sørger stadig over tabet af sin hustru, og for at kunne beholde sit job så han kan forsørge sin 3-årige søn, bliver han nødt til at tage til den afsidesliggende landsby Crythin Gifford, hvor han skal ordne nogle forretninger for den netop afdøde ejer af Eel Marsh House. Det går dog, som forventet, ikke helt som planlagt og det viser sig at der er noget grueligt galt i landsbyen og at det store palæ Eel Marsh House gemmer på en frygtelig hemmelighed.

The Woman in Black er en klassisk overnaturlig gyserfortælling, som trækker i alle de velkendte tråde når den skildrer den unge Arthur, som desperat prøver at opklare den hjemsøgte landsbys mysterium. Der er spøgelser, døde børn der går igen, landskaber der konstant synes opslugt af tåge og selvfølgelig en, som titlen antyder, uhyggelig kvinde klædt i sort. Fans af et godt gammeldags gys vil føle sig hjemme i den ubehageligt stille landsby.

Gyset er en af de ting der fungerer i The Woman in Black, for den er uhyggelig. Problemet er at man bare aldrig bliver overrasket. Virkemidlerne for en gyser bliver brugt fuldstændigt efter bogen, og det enkelte release kommer nøjagtigt når man forventer det efter opbygningen af suspense. Når historien dertil er tilsvarende intetsigende og forudsigelig, så bliver man efterladt med en tom følelse i maven.

Daniel Radcliffes første post-Potter-film er ikke nogen vild satsning, og overbeviser ikke denne anmelder om Radcliffes skuespilmæssige talenter. Især ikke, når han har svært ved at overbevise som en ung advokat med en 3-årig søn, når han selv ligner en 15-årig knægt med skægstubbe.

Hvis man er på jagt efter et gys og lidt hjertebanken, så er The Woman in Black værd at se. Der er bare, lidt ligesom en forlystelse i Tivoli, ikke meget mere i den end det.

Foto: SF film