’Watchmen’ er super aktuel kritik af USA i dag

Copyright: HBO

Hvad nu hvis Den Kolde Krig blev stoppet af en kæmpeblæksprutte? Så var The Sundance Kid blevet præsident.

En pickup med salathoveder på ladet stoppes af en politibil. Ud træder en maskeret sort betjent. Inden han trækker sin pistol, må han ringe til hovedkontoret og overtale dem til at låse den op. Selvom ’Watchmen’ foregår i 2019, forstår man hurtigt, at der er noget anderledes. I serien møder man et USA, hvor Watergate aldrig blev opdaget. Hvor Nixon blev valgt en tredje gang. Robert Redford efterfulgte ham og er nu den længst siddende præsident, næsten som en amerikansk Putin.

Quis custodiet ipsos custodes?
’Watchmen’ er baseret på en tegneserie af sammen navn, men handler ikke om den typiske slags tegneseriehelt. Her er de amoralske; mordere og voldtægtsmænd. Dog var de skyld i den Kolde Krig fik en markant anderledes slutning i 1985, hvor tegneserien foregår. I serieudgaven er vi nu i 2019, og selvtægt er for længst blevet ulovliggjort. Heltene er væk.

Vi følger politiet i Tulsa, som efter en slem terrorhændelse nu må gå med masker for at skjule deres identitet. Tematikken om superhelte og selvtægtsvold fra tegneserien er ikke at finde her. I stedet byttes den ud med racekonflikt og politivold. Selvom superhelte er superrelevante i populærkulturen for tiden, er denne kritik af verdens politiske situation langt mere aktuel.

Tegneserien kritiserede oprindeligt gudedyrkelsen af tegneseriesuperhelte. Zack Snyders filmatisering fra 2009 endte i højere grad med at glorificere disse uperfekte helte, som for eksempel den maskebærende, ultravoldelige Rorschach. Serien ser nærmere på temaer som politivold og anonymitet – selvom virkelighedens amerikanske politi ikke bærer masker, har der stadig været mange historier om, at de dækker over hinanden i situationer, hvor en sort amerikaner er blevet gjort uretmæssigt fortræd.

Der er adskillige flashbacks, som viser racismen i politiet og kampen mod Ku Klux Klan, hvis spirituelle efterfølger, terrorgruppen 7th Cavalry, fra start ser ud til at blive seriens store antagonist. Men tingene er måske ikke så sort/hvide, som de Rorschach-masker de bærer.

Look on my works, ye Mighty, and despair!
Seriens persongalleri er for det meste nyt med et par gengangere fra tegneserien. Watchmen-heltene er for længst døde eller pensionerede. Som seer betyder det, at man ikke behøver at have læst eller set noget før, man giver sig hen til universet. ’Watchmen’ er ikke en filmatiseret tegneserie, men en fortsættelse i serieform. Den skaber sin helt egen, visuelt imponerende æstetik, som man sjældent oplever i serier.

Dommedagsuret tikker. Den er to minutter i midnat. Tiden rinder ud. Selvom der er mange forskelle på vores verden og deres, er der også mange ligheder. Vi afsluttede begge den kolde krig og udskudte apokalypsen, men uret tikker igen. Skal du så bruge ni timer på at se ’Watchmen’?

Mit svar er ja. Og jeg skal i hvert fald læse tegneserien, efter jeg er færdig.