Werner Herzogs dokudrama ‘Family Romance, LLC’ er på én gang spektakulær og fejlslagen

© CPH:DOX

Selvom ‘Family Romance, LLC’ ikke hører til blandt Herzogs mesterværker, stiller den fundamentale spørgsmål ved, hvad det vil sige at være menneske.

Filmkritikeren Roger Ebert skrev engang en vidunderlig sætning om den tyskfødte filmskaber Werner Herzog: “Selv hans fejltagelser er spektakulære”.

Ordet spektakulær kommer af latin “spectaculum”, og spectaculum er afledt af “specere”, der betyder ‘se’. En spektakulær fejltagelse kan altså siges at være en fejltagelse, der får tilskueren til at åbne sine øjne – til at se – og dét, mener jeg, er en vigtigere bedrift end at lave et fejlfrit værk, som ikke udfordrer tilskuerens syn på verden.

Herzog har engang sagt, at han ikke laver film som fluen på væggen, men “som gedehamsen, der stikker”, og det kan endnu mærkes. Hans enoghalvfjerdsindstyvende film, dokudramaet ‘Family Romance, LLC’, stikker, udfordrer og rejser det eksistentielle spørgsmål om, hvor grænsen mellem falske og ægte menneskelige relationer går – og om det overhovedet er muligt at lave en sådan skelnen.

Selvom ‘Family Romance, LLC’ formår at stille grundlæggende spørgsmål ved den menneskelige eksistens, forpurres den samlede oplevelse desværre af en fuldkommen ikke-spektakulær fejltagelse: filmen er (en time) for lang.

Lej en far
‘Family Romance, LLC’ foregår i Tokyo og skildrer et stadig mere udbredt fænomen i Japan, der går ud på, at firmaer tilbyder sine kunder at leje en eller flere skuespillere. Skuespillerne bliver imidlertid hverken hyret til at optræde på en klassisk teaterscene, i en film eller lignende; nej, de bliver betalt for at spille skuespil i det såkaldt virkelige liv.

Herzogs film handler om ét af disse firmaer, nemlig Family Romance LLC (Limited Liability Company), og i særdeleshed om firmaets sande ejer, Ishii Yuchii. Virksomhedsejeren Yuchii er selv skuespiller, og i løbet af filmen optræder han i en række absurde situationer for at tilfredsstille forskellige kunders behov.

Centralt for filmen er den tolvårige pige, Mahiro, der ikke har set sin biologiske far, siden hun var spæd, og som naturligvis ikke kan huske, hvordan han så ud. Og det er her firmaet Family Romance kommer ind i billedet: Mahiros mor hyrer nemlig skuespilleren Yuchii til at udgive sig for at være Mahiros biologiske far.

I begyndelsen fungerer Yuchiis fingerede faderrolle perfekt; de tager i tivoli sammen og morer sig i hinandens selskab, imens de slentrer under kirsebærtræernes teltduge. I løbet af filmen knytter Mahiro sig tættere og tættere til sin formodede far, og dét bliver hurtigt problematisk for Yuchii, da det ifølge firmaets regelsæt ikke er tilladt at elske endsige blive elsket.

Splittede visioner
‘Family Romance, LLC’ bryder med de klassiske genreforståelser. Den er ikke en klassisk dokumentar, idet filmen – som Herzog selv siger i et interview fra Filmfestivalen i Cannes – følger et manuskript. Men den er heller ikke et klassisk drama, da ejeren af Family Romance, Yuchii, spiller sig selv. Filmen kan derfor betegnes som et slags dokudrama.

I ‘Family Romance, LLC’ forekommer de forskellige genretræk dog ikke at arbejde sammen, men at trække i hver sin retning. Filmen synes kort sagt splittet mellem en dokumentarisk vision og en fiktionel vision.

Mellem råhed og stilisering
Splittelsen synes blandt andet at kunne ses i uoverensstemmelsen mellem det rå filmsprog og den absurde fortælling. Hele filmen er skudt på et digitalt videokamera, alt er håndholdt, og kamerabevægelserne virker ofte spontane – til tider sjuskede – imens scenerne er nøje planlagt, stiliserede.

Én af grundene til, at jeg aldrig for alvor blev revet med af de mange morsomme og absurde situationer, er, at filmsproget ikke synes at passe til scenernes vanvittige tragikomik. Filmen ville formodentlig have fungeret langt bedre, hvis den var blevet fortalt i et mere kontrolleret og stiliseret filmsprog – ved for eksempel at være blevet skudt på stativ.

Fra et filmsprogligt perspektiv forekommer de mange drone-skud over Tokyo umotiverede. Som i så mange andre nye film synes disse ikke drevet af kunstnerisk nødvendighed, men af en teknologisk fascination over dronens himmelstræbende muligheder.

Spektakulære fejltagelser
Når alt kommer til alt er ‘Family Romance, LLC’ på én gang spektakulær og fejlslagen. Herzogs forsøg på at ruske op i de klassiske forståelser af, hvad der udgør en ægte, menneskelig relation, synes aldrig for alvor at åbne tilskuerens øjne, fordi filmsproget forhindrer de gode ideer i at blive fuldbragt.

At filmen tilmed er alt for lang – den havde formentligt fungeret langt bedre som en kortfilm – hjælper heller ikke ligefrem på den samlede oplevelse. Når det er sagt, vil Herzogs enoghalvfjerdsindstyvende film formentligt gøre et langt større indtryk på de fleste tilskuere end et fejlfrit værk, som ikke har noget på sinde.

Herzog har som altid noget på hjerte, og det er nok én af grundene til, at selv hans fejltagelser er spektakulære.

‘Family Romance, LLC’ er en del af online-programmet for CPH:DOX 2020 og kan ses indtil den 30. april 2020.

Du kan læse flere artikler fra Nosferatu om dette års online-festival her på siden.