American Honey

Den britiske instruktør Andrea Arnold tager os med på en bjergtagende rejse gennem USA og ungdommelighedens dionysiske livsstil.

”What are your dreams?”, spørger truckdriveren, hun forsøger at sælge magasiner til. ”No one has ever asked me that before”, svarer Star. Drømme og ambitioner er der ikke plads til der, hvor hun kommer fra. Eller det vil sige, det var der ikke plads til. For da teenagepigen lægger den traumatiske fortid og familie bag sig, åbner sig en verden af ungdommelig rus og muligheder på godt og ondt. Denne lykkelige, larmende, ukontrollerede frihedstrang portrætteres eminent i Andrea Arnolds visionære road-movie.

Et moment i livet
Den kunne egentlig bare blive ved og ved og ved. ’American Honey’ handler om et moment i livet, ikke om én bestemt konflikt. En masse små dramaer opstår gennem filmen, ligesom i det virkelige liv, da Star (Sasha Lane) tilslutter sig en gruppe unge, rowdy magasinsælgere.

Skødesløst festende, seksuelt frigjorte white-trash typer befolker bussen, der kører mulighedernes land tyndt, uden rødder eller ansvar. Star, der før var bundet til en misbrugende far i den lavere middelklasse, oplever nu for første gang kærlighed i mødet med Jake, der spilles nærmest perfekt af Shia LaBeouf. I en autentisk, men chokerende og uforudsigelig række af begivenheder indkapsler ’American Honey’ det uerfarne ungdomssinds natur, med alt hvad det indebærer af fortvivlelse og frembrusende spontanitet.

Sanselig billedrus
Hæderen for denne bedrift skal ikke mindst tilskrives spillefilmsdebutanten Sasha Lane der, og jeg undskylder det corny sprogbrug, er en stjerne in spe. Hun udstråler en udpræget naturlighed og det smitter af på filmen, der føles mere let og autentisk som følge deraf.

Det efterhånden gammeldags 4:3-format danner ramme om Lanes eskapader og den visuelle stil underbygger en følelse af uendelig skønhed og spontanitet. Billederne er smukkere end i nogen anden PIX-film indtil videre, men har samtidig noget uperfekt over sig, der går fint i tråd med filmens tematikker. Det samme kan siges om et sublimt soundtrack, der med musik af Big Sean, The Dream og Jeremih gav undertegnede lyst til at råbe med, når musikken brølede fra højtalerne.

Klichéer der lokker
Da Star et godt stykke inde i filmen samles op af tre ældre mænd i en slags cowboy-outfit, sniger bekymringen sig på. Hvad roder hun sig ud i? Svaret er mindre chokerende, end situationen lægger op til. ’American Honey’ forfalder aldrig til klichéer. Den punkterer den lokkende kliche efter den anden, som en kraftig påmindelse om, at ingenting har bestemte udfald. Stars ven tænder et romerlys i hånden. Det går fint.

Som opvarmning til arbejdet rapper gruppen på et tidspunkt i kor, fra E-40’s ’Choices’: ”I choose to get money, I’m stuck to this bread.” På overfladen handler det om at tjene penge for de unge, familieløse outcasts. Men det handler også om at ryge, feste, knalde, elske, hade og selvfølgelig stjæle biler. Ikke alene, men sammen med en forskelligartet, fucked up gruppe elskelige idioter. ’American Honey’ er en spraglet, men på sin vis også helstøbt film, der sprudler af fortælleglæde. Så hop ombord på det filmiske road-trip og bliv lidt klogere på dig selv og alle andre.