Get Out

Den ene halvdel af sketch-duoen ’Key & Peele’ har instrueret en film, der forener gammel Hollywood med komisk nytænkning af gysergenren.

I 1940 spillede Joan Fontaine en ung kvinde, der i Alfred Hitchcocks ’Rebecca’ giftede sig med Laurence Olivier og flyttede ind i hans kæmpe palæ. Et afsidesliggende, gigantisk hus bestyret af tjenestefruen, Mrs. Danvers, der bestemt ikke brød sig om den nye kvindelige gæst.

Jordan Peeles debutfilm som instruktør, ”Get Out”, låner flere elementer fra historier som Hitchcocks, men med et komisk twist, der lige gør det hele lidt mere skørt.

Et par mystiske husholdersker
Chris Washington (Daniel Kaluuya) skal med sin kæreste hjem og besøge sine svigerforældre for første gang. Huset ligger langt ude i skoven, men der virker nu meget hyggeligt. Både mor og far er velkommende over for deres nye familiemedlem, men som i ’Rebecca’ opfører det ansatte personale sig lidt mystisk. Og familien virker yderst opsat på at Chris bliver så længe som muligt.

Mere vil jeg ikke afsløre – ’Get Out’ gemmer på et par solide overraskelser, som det er værd først at opleve i biografen.

Ironiserende, sketchy gyser
Jordan Peele, der tidligere mest har gjort sig bemærket i sketchkomediens verden, overrasker ved at vise sig som så kompetent en filmmager i sin debut. ’Get Out’ er enormt stemningsfuld og blander det vanvittige og absurde på en måde, der ofte kalder på publikums gys og grin på samme tid. Et par gode jump-scares rusker op i filmen, men ’Get Out’ kan heldigvis andet og mere end det.

Filmen er sjov på trods af ikke rigtig at være en komedie. De mystiske tjenere er creepy på en næsten parodisk måde og det er tydeligt, at ’Get Out’ er bevidst om sin egen ironiseren over gyserkonventioner og et ganske absurd plot. Raceproblematikker tager den også op til diskussion, men på en så vild og vanvittig måde, at det mere bliver en joke end en pointe.

Det er ærgerligt, at filmen er så relativt forudsigelig som den er. Noget af luften trækkes ud af fortællingen, når man har gættet det meste 30 minutter inde i filmen. Opbygning er der rigtig meget af i ’Get Out’ og her bliver filmen til tider lidt ensformig, netop fordi vi godt ved, hvad det er der langsomt bygges op til.

Gammel genre på nye flasker
Jordan Peele har med ’Get Out’ vist, at han er en kompetent filmskaber, der forstår og formår at anvende gysergenrens virkemidler til stor effekt. ’Get Out’ er en creepy og voldsom omgang gru, men tilsat absurdkomiske scener og bizarre karaktermotivationer, viser filmen en ny frisk side af genren. Det er godt gået og en tiltrængt nytænkning af en genre, der ellers lider i disse år.