How to lose friends & alienate people – DVD anmeldelse

Af Annemette Traberg

Sidney Young (Simon Pegg) forlader sit eget gossipblad i London for at flytte til New York og arbejde for Sharps Magazine – det største og bedste sladderblad i verden. Sidney tror at han er blevet hyret for sin geniale og kompromisløse stil. Desværre viser det sig, at bladet mere er en konstant reklame for stjerner, hvis PR folk betaler i dyre domme for at få dem i bladet. Dette skaber konflikter mellem Sidney og de andre medarbejdere. Alligevel får han startet et had/kærlighedsvenskab med Alison Olsen (Kirsten Dunst), alt i mens han prøver at score den nye store starlet på stjernehimlen, Sophie Maes (spillet af Megan Fox, der mest bare spiller sig selv, i en meget slutty udgave). Resten af filmen går med, at Sidney langsomt finder ud af at spille spillet, men er det nu også det han vil i livet?
How To Lose Friends & Alienate People, der er instrueret af Robert B. Weide (Curb Your Enthusiasm) er en slags romantisk komedie, der forsøger at kapitalisere på Peggs enorme komiske talent, som man tidligere har set i film som Shaun of the Dead og Hot Fuzz. Nu er den så kommet på DVD. Test DVD’en er blank og kedelig, så man må gå ud fra at den der er til salg i butikkerne, får en festligere overflade med plakaten eller noget andet hejs på.
Der er forskellige valgmuligheder inden for valg af sprog og undertekster, selvfølgelig rettet mod det skandinaviske marked, og man kan springe i de forskellige scener under ”chapters”. Under ”Set Up” kan man desuden finde et meget morsom kommentarspor med Robert Weide og Simon Pegg. Her snakker de løst og fast om manus, castingen og hvordan det var at optage filmen, selvfølgelig afbrudt af mange sjove og platte jokes. Man får meget af vide mens man sidder og ser kommentarsporet, faktisk får man så mange forskellige informationer om filmen og dens medvirkende, at man lidt sidder tilbage med en følelse af, at man har glemt halvdelen af dem. Pegg er det komiske indslag, mens Weides kommentarer er mere tekniske og detaljerede omkring valg af billeder, teknik osv.
Under kategorien ”Extras” kan man finde et gag reel, der virker kunstigt og kun må være sjovt at se på for dem der har været med til at lave filmen. Desuden er der tv spots og nogle trailers. Til slut kan man vælge at se række ”deleted scenes”, men man kan kun se dem i træk. Det havde været rart med en menu, som man finder på mange andre DVd’er, så man selv kan vælge, hvilken scene man vil se. Den sjoveste er den falske trailer for Sophie Maes filmen ”Teresa – the Making of a Saint”.

Kiksede Sidney Young(Simon Pegg) på vej ud i nye problemer. Foto: Sandrew Metronome.

Det er værd at notere at der findes forskellige DVD-udgaver af filmen, hvorfor der på nogle udgaver kan findes flere features. På den amerikanske version kan man bl.a. finde en 18 min. lang ”Making of”, hvor både Kirsten Dunst og Megan Fox, filmens trækplaster for det yngre mandlige publikum, også får sagt lidt om hvordan det var at optage filmen.
How To Lose Friends & Alienate People er ikke den sjoveste Pegg film, men er fin at se hvis man er fan. Simon Pegg bærer uden tvivl filmen og sammenspillet med Dunst løfter den over det ellers lidt forudsigelige manuskript. Det er en udmærket film, men den egner sig bedst til TV-aften hjemme på sofaen.