Out of the Furnace

Christian Bale spiller overbevisende rollen som den hårdtarbejdende Russel, der kæmper for overlevelse i et liv, hvis tragiske hændelser ingen ende har. 

I en lille postindustriel by i Amerika er der rust på facader og broer. Det eneste ledige job er i det lokale stålværk, som rygtes snart at skulle lukke grundet mulighed for billigere arbejdskraft i Kina. Mændene i byen slider dem selv ned for at få mad på bordet, mens få drager i krig i Irak for at undslippe det ens formede liv.

Her lever Russel (Christian Bale), en stålarbejder, der er eksemplet på den underkuede amerikanske mand, der prøver at hjælpe sig selv og sine nærmeste igennem hverdagen. Trods de bedste hensigter bliver Russels liv dog kun sværere at bære, efter at han, på grund af et trafikuheld, må i fængsel og ved sin frigivelse opdager, at faren er død, og kæresten har forladt ham. Russels mål bliver derfor at rede det sidste, han har kært, hans urolige bror Rodney (Casey Affleck) der, traumatiseret af sin værnepligt i Irak, tester ydergrænserne i den kriminelle verden.

”Out of the Furnace” er en film fyldt med udfordringer, man må formode mange mennesker i Amerika stadig udsættes for den dag i dag. Irak-krigen, der har sat sine ar i de unge mænd, den høje arbejdsløshed og manglen på håb og stolthed. Filmens tema og location minder om den Oscarvindende film ”Deer Hunter” om Vietnamkrigens indflydelse på en lille industriel by. Dog vurderes ”Out of the Furnace” til at være langt fra en Oscar-norminering.

Filmens plot er udelukkende domineret af forfærdelige hændelser, der alle rasler ned over de ellers hårdtarbejdende og uskyldige. Det er disse uretfærdigheder, der gang på gang stjæler alt liv fra den anstændige og loyale amerikanske mand, og som i sidste ende udvisker den sidste flig af medmenneskelighed. Dilemmaet er hvor langtid, man kan holde ud at kæmpe for at være et godt menneske, når man konstant kun udsættes for modstand. Dette ellers før afprøvede dilemma, tester filmen til sine yderligheder – tragisk og brutalt.

Selvom filmen har kvaliteter, der gør den stærk, er dens svagheder desværre ikke til at komme udenom. Filmen er konsekvent holdt i en blå/grøn tone og i flere overgange mellem scenerne, svæver man over det grønne landskab, der dominerer det industrielle område. Smukt er det, men desværre ikke særlig originalt, og til stor ærgrelse mindes jeg ungdomskærlighedsfilmen ”Twilight”.

Derudover er ærkeskurken Harlan DeGroat (Woody Harrelson) en flad, karikeret karakter, hvilket bl.a. tydeliggøres, da han tidligt i filmen kaster citatet ”I got a problem with everybody”.  Fortællingen er desværre også ude af fokus et par gange, bl.a. pga. kedeligt politiarbejde og i en scene optages der et yderst urealistisk telefonopkald, der tydeligt kun er til for at kunne lede fortællingen videre. Dette gør, at filmens kvalitet falmer hen og bliver en halvdårlig aktion film i stedet for en realistisk motiveret fortælling.

Det er til Christian Bales fortjeneste, at filmen bedømmes til lige over middel. Hans indlevelse i karakteren Russel er altafgørende for filmens kvalitet. Især mærkes hans stærke præstation i filmens mest bevægende scene, da ex-kæresten Lena (Zoe Saldana) fortæller ham, at der ingen chancer er for at få hende tilbage.

Og selvom slutningen desværre hurtigt kan forudses, gør Bale, at man alligevel rammes og efterlades med en fortabt følelse, der bliver siddende, mens rulleteksterne kører og Eddie Vedders stemme høres fra det fantastisk Pearl Jam nummer ”Release”.