Skytten

Skytten i aktion

Kodeordene er politik, miljø, terror, oprør og idealisme. Forestil dig en terrorist løs i København. Han har ét mål, og hvis du er imod ham er du en forhindring… og der er ikke plads til forhindringer.

Danmarks nyvalgte regering trodser det værdipolitiske grundlag, de vandt valget på, ved at indgå en aftale med USA om i fællesskab at starte olieboringer i Nordøst Grønland. Regeringens beslutning falder ikke i god jord hos den danske befolkning. Journalist og politisk kommentator Mia Moesgaard (Trine Dyrholm) er kendt for sin skrappe og frygtløse tilgang til politikere, og får igennem en debat med udenrigsministeren (Nikolaj Lie Kaas) for alvor udfordret ytringsfriheden, ved at opfordre danskerne til oprør. Ifølge Mia, giver regeringen demokratiet det hvide snit – og med de ord, føler Rasmus aka. Skytten (Kim Bodnier) sig kaldet til kamp. For Skytten bliver Mias ord modtaget med rammende alvor, og han bevæger sig ud på en ekstremt idealistisk mission, hvor målet er vigtigere end metoden.

Skytten kender gennem sit erhverv som geofysiker på Grøndland, til landets enorme oliemængder, og vender nu hjem til Danmark, for at sætte en stopper for regeringens løgne. Han genoptager sin fortid som eliteskytte, blot denne gang med olieaftalens frontmænd som skydeskive. Et politisk skrækscenarie udspiller sig nu i København, som holdes i panisk jerngreb af Skytten. Ingen kan føle sig sikre, og med ordene: ”Han kan være hvor som helst”, vises et dystopisk billede af et mørkelagt København fra fugleperspektiv.

Skytten er et dansk-moderne politisk thriller-drama med afsæt i Anders Bodelsens manuskript til ”Før Syndefaldet” fra 1977. Filmen er instrueret af Anette K. Olesen, som har valgt at lave en ny version af manuskriptet, da hun mener at det har en helt anden relevans i dagens Danmark end i 1977 og udtaler ”Den oprindelige historie er skrevet før Palme-mord, terror og klimaforandringer. Men vores virkelighed er totalt forandret siden da. Da vi skrev manuskriptet, var der oversvømmelse i København og tragedien i Utøya fandt sted”. (Citeret fra Nordisk Films pressemateriale).  

Skytten bliver flere gange i løbet af filmen portrætteret som en sympatisk mand, men også som en enspænder og tilbageholden. Det er træk der i medierne før, har karakteriseret massemordere, og det leder hurtigt tankerne hen mod Brejvik hvem i samme fanatiske idealisme, ifølge ham selv kæmpede i en højere sags tjeneste.

Filmens tagline ”Kan én kugle ændre verden?” virker en smule grinagtig, nok er scenariet om en terrorist løs i København skræmmende, men der er langt fra det og til mordene på historiske helte som Gandhi, Martin Luther King, J.F. Kennedy og mange flere som filmens trailer henviser til.

Meget er sket siden 1977 og ligestilling er et stadigt hedt politisk emne. Anette K. Olesen har også på det punkt moderniseret manuskriptet. Hun lader den skarpe journalist være en kvindelig protagonist. Mia Moesgaard rammer spot on det 21-århundredes Power-kvinde: selvstændig, magtfuld karrierekvinde som på siden er selvvalgt alenemor. Men hverken Trine Dyrholms præstation som Mia, eller bi-historien om Mias adoption som pendant til det intense terror-drama virker overbevisende.

Filmen er et middelmådigt thriller-drama udfærdiget fra en skabelon af en tidligere hitfilm. Anette K. Olesen vil vise at verden har ændret sig, men det har biografgængernes forventninger også. Vi har set det før. Den er forudsigelig, mangler nerve og vælter rundt i ligegyldige dialoger. Kort sagt, så prøver den for meget på at være super moderne, og falder igennem, ved at glemme alt andet der karakteriserer et godt thriller-drama.

 

2 ud af 6 stjerner