Beast

Debuterende instruktør byder på fængslende og atmosfærisk thriller-romantik i den engelske natur.

Når ivrige instruktørtalenter forsøger at proppe alle deres visioner ned i én debutfilm, forekommer resultatet ofte interessant, men rodet. Sidstnævnte er imidlertid ikke tilfældet for instruktør og manuskriptforfatter Michael Pearces første spillefilm, der bevæger sig fra romantisk realismedrama til thriller og alligevel formår at være en forbløffende helstøbt oplevelse.

Bundet til familien
Det første, man lægger mærke til, er Pearces æstetiske overskud. Med betagende landskabsbilleder i bredformat, rolige kamerature og et messende kirkekor på lydsiden vækker ’Beast’s smukke introsekvens mindelser om Paolo Sorrentinos Oscar-vindende nyklassiker ’La grande bellezza’. Handlingen udspiller sig dog på en mere nordlig og mindre urban destination i form af den britiske ø Jersey, hvor instruktøren selv voksede op.

Her bor Moll (Jessie Buckley) på trods af sine 27 år stadigvæk hjemme hos forældrene. Efter en voldelig hændelse i barndommen blev hun bortvist fra sin skole, hvorfor undervisningen blev udført af moren, der lige siden har holdt sin datter i en umanerligt kort snor.

”En person, vi alle kan regne med” lyder beskrivelsen fra søsteren Polly, for efter sin ene graverende fejltagelse synes Moll at stå i evig gæld til sin familie, der mere eller mindre ubevidst udnytter og sårer hende. Når hun ikke er på arbejde som uniformklædt guide i turistfyldte busser, får hun sjældent lov til at bevæge sig ud i verden på egen hånd.

En dag sker det alligevel, at hun i den barske natur møder krybskytten Pascal (Johnny Flynn), hvis charmerende, upolerede facon og beskidte fingernegle hun straks forelsker sig i. Det medfører et stort opgør med Molls kontrollerende familie, der ikke kan acceptere hendes nyfundne rebelskhed og jordbundne kæreste.

Den nagende tvivl
De unge elskendes kamp for frigørelse korrumperes imidlertid af en alvorligere problematik. Flere unge teenagepiger kidnappes, voldtages og myrdes på den lille ø, hvor paranoiaen hos de bekymrede forældre støt vokser.

Da politiet mistænker Pascal for at stå bag mordene, vækker det ikke kun oprør i lokalsamfundet, men også i Molls indre. Kunne hendes livs kærlighed være skyld i uhyrlighederne? Gemmer der sig et bæst under overfladen? Johnny Flynns fascinerende ansigt og tilbagelænede skuespil er svært at læse og vækker samme tvivl hos publikum.

Også hovedrolleindehaveren Jessie Buckley brillerer som den tilbageholdende Moll, der bliver mere og mere desperat, yderliggående og selvudslettende, som hendes verden ramler sammen. Pearce lader os forsvinde ind i hendes hoved, når virkelighed, drømme og mareridt sammenblandes. Omverdenens stemmer neddæmpes, imens et lydunivers af skrabende strygere og den brusende natur overtager.

Enkelte steder mister hovedkaraktererne en smule troværdighed, når de en tand for hurtigt slår over i de store følelser. En scene, hvori Moll demonstrativt slår huller i en græsplæne med en stjålen golfkølle, bliver faktisk ufrivilligt komisk.

Det opvejes dog af instruktørens eminente evne til at krydre en medrivende, tempofyldt og uforudsigelig fortælling med atmosfæriske afbræk. Man kaster sig frydefuld ud i uvisheden, når ’Beast’ svinger mellem naiv romance og ildevarslende uhygge.

Foto: Angel Films