Big Hero 6

Efter et år er de små unger endnu ikke færdige med at synge ’Lad det ske’ fra Disneys ’Frost’, men heldigvis kommer endnu en animeret Disney-film på markedet, der muligvis kan få dem til at droppe skønsangen til fordel for superheltelege.
’Big Hero 6’ er den første animerede Disney-producerede film, siden selskabet købte Marvel entertainment i 2009. ’Big Hero 6’ skulle dog eftersigende være noget frit fortolket i forhold til den forudgående tegneserie, alligevel må dette umiddelbart anses som usædvanlig vellykket.

I ’Big Hero 6’ møder vi den forældreløse Hiro og hans storebror Tadashi, der bor ved deres tante, Cass. Den unge Hiro er noget af et teknisk geni, men spilder modsat sin universitetsstuderende bror, sin tid på at deltage i ulovlige robotkampe i San Fransokyos undergrund. En tragisk begivenhed til en robotudstilling arrangeret af byens tekniske universitet ødelægger dog idyllen. Hiro beslutter sig for at undersøge sagen til bunds sammen med den oppustelige flødeskumsrobot Baymax. Men først må vennerne, Baymax og Hiro, transformeres til vaskeægte superhelte – unaturligvis med teknologisk hjælp.

Moderne Disney
Efter ’Frost’s lille opgør med den traditionelle kærlighedshistorie-brought-to-you-by-Disney sidste år, må ’Big Hero 6’ siges at være endnu en enormt positiv oplevelse. I slutningen af september havde jeg den store fornøjelse at dække ’Buster Filmfestival for Børn og Unge’. De mange dybere udenlandske film, kontra de ”normale” danske børneudgivelser som ’Krummerne’, fik mig til at fundere over hvorfor film primært henvendt til børn i Danmark ikke arbejder med tungere emner som sorg og tab. I ’Big Hero 6’ er det derfor en fornøjelse, at Disney tør arbejde med disse, for et barn, tunge emner. ’Big Hero 6’ viser Hiros frustrationer; efter tabet af sine forældre har han mistet drivkraft i livet. Og da ulykken indtræffer og endnu en tæt knyttet person forsvinder, formår ’Big Hero 6’, uden omsvøb, at vise, hvor meget det tærer på et ungt individ at miste en, og samtidig hvordan venner må hjælpe hinanden igennem sådanne ubehagelige perioder. Det skal dog nævnes, at dette gøres med en meget pædagogisk tilgang, så det på ingen måder vil blive oplevet ubehageligt for de mindste biografgængere.

At Disney er ved at forny sig og bevæge sig væk fra det mere traditionelle kønsmønster, kan der ikke herske nogen tvivl om i ’Big Hero 6’. Ikke at den på nogen måder er provokerende, men at de to køn portrætteres som fuldstændigt ligestillede er en sand fornøjelse i en Disney-film. Den typiske ”piger kan da ikke være intelligente uden at det skal nævnes som noget specielt”-tilgang er fjernet. Som glasuren på kransekagen slipper vi sågar også for den sædvanlige kærlighedshistorie. Der er ingen der bliver forelskede og skal kæmpe for hinanden, hvor er det dog forfriskende. I stedet fanger ’Big Hero 6’ med Hiros personlige udvikling, hans dejlige gruppe af venner, en atypisk skurk og den elskværdige, naive robot Baymax.

Som så mange andre animerede film er ’Big Hero 6’ særdeles underholdende med hurtige kommentarer igennem hele filmen, men det er især de underliggende temaer, den vinder hjerter med. ’Big Hero 6’ får de stærkeste anbefalinger med herfra, og hvis du er en sand animationselsker, kan du tilmed bruge hele filmen på at spotte referencer og klappe dig selv på skulderen til den falder af.