After Earth

Will Smith og Jayden Smith kan andet end at være far og søn på den traditionelle måde. Seneste fællesprojekt hedder After Earth og er en science fiction film instrueret af M Night Shyamalan, der siden Den Sjette Sans (ÅR XX) har haft svært ved at ramme noget rigtigt godt. Det lykkes heller ikke med After Earth.

After Earth bygger på en original idé af Will Smith, der også spiller den ene af de to hovedroller. Filmen udspiller sig i fremtiden, hvor menneskeracen er flygtet til planeten Nova Prime, efter at Jorden ikke længere er beboelig på grund af menneskeskabte problemer. Planeten Nova Prime er allerede beboet af rumvæsner, der har avlet de dødsensfarlige ursaer til at udrydde mennesker. De er blinde, men de kan spore menneskerne ved at lugte deres frygt. Cypher Raige (Will Smith) er ranger og ansat til at slå ursaerne ihjel. Han kan nemlig “ghoste”, altså kontrollere sin frygt og således gøre sig “usynlig” for ursaerne. Cyphers søn Kitai (Jayden Smith) ønsker kun at vinde sin fars respekt og selv blive ranger. Kitai tager derfor med sin far på træningsmission. Deres rumskib bliver ramt af asteroider og de styrter ned på Jorden. Cypher er hårdt såret og Kitai er nu eneste håb for redning. Han må alene snige sig igennem Jordens stærkt fjendtlige terræn for at finde den nødsender, der er deres eneste måde at blive reddet på.

Idéen om et anstrengt fader/søn forhold, tilsat overlevelse i et science fiction univers fungerer egentlig meget godt. Filmen starter med en kort introsekvens hvor Jayden Smiths karakter Kitai forklarer publikum hvad der sket, hvor vi er og hvorfor vi er. Først derefter går filmen i gang med sit anslag. Efter den lidt lange opstart er After Earths univers heldigvis ret fornøjeligt at se på. Den futuristiske planet Nova Prime er et flot og anderledes bud på en fremtidsverden, ligesom den vilde natur på Jorden er effektfuld, smuk og farlig.

Trods æstetikken og et okay udgangspunkt, er der desværre rigtig meget i After Earth, der ikke fungerer. Et par eksempler: ilten på Jorden er blevet giftig at indånde for mennesker, men planter og dyr lever stadig i bedste velgående. Temperaturen på Jorden falder drastisk og hurtigt om natten, ud over på små “hot spots”, der af uforklarlige årsager bliver ved med at være tropiske, mens alt omkring dem fryser til is. Godt nok er filmen jo blevet til i en genre, hvor adskillige idéer om fornuft, teknik og tyngdekraft bøjes, men After Earth er proppet med momenter, hvor plottet render panden mod muren for derefter at ophæve et af de benspænd, filmen selv har sat. Værst er det at handlingen kun kan lade sig gøre, fordi de af uforklarlige årsager ikke har pistoler i fremtiden. Det må understreges og tilrådes: man skal se After Earth med tømmermænd og ikke med sin kritiske sans i højt beredskab.

Jayden Smith skal sikkert nok knuse teenagehjerter kloden rundt, men nogen karismatisk skuespiller er han ikke i After Earth. Det skulle da lige være fordi hans stemme knækker så dejligt overgangsagtigt adskillige gange. Will Smith gør det fint som faderen Cypher selvom rollen ikke er umiddelbart sympativækkende.

After Earth er en fin film til en søndag, hvor lørdag nat stadig mærkes i blodet. Den er også momentvis spændende. Men der er seriøse problemer med handlingen og især med filmens budskab: hvis du vil overleve, skal du ikke vise dine følelser. Om igen Shyamalan.

2 stjerner