Dreng – premiere 27/01/2011

Christian og Sanne i kærlig omfavnelse. Photo Courtesy of SF Film

Af Jesper Nielsen

Dreng er Peter Gantzlers (Italiensk for begyndere, Taxa) første spillefilm som instruktør. En film som kredser om kærlighed i særdeleshed og om livets praktiske gøremål i almindelighed. Det en smal film som undersøger kvindens fortryllende og underfundige væsen, hvilket Gantzler får fornemt illustreret i de små 93 minutter filmen varer. Genremæssigt bevæger Dreng sig indenfor melodramaets område, men den har ligeledes træk fra kammerspillet, da filmens stramme iscenesættelse er koncentreret omkring en intim historie med få personer i dertilhørende enkelt interiør – to lejligheder, et gårdmiljø og en viceværts kælder.

Handlingen i Dreng udspiller sig omkring den unge student Christian (Sebastian Jessen, Smukke mennesker, Album ), hvis pludselige tiltrækning og lidenskabelige forelskelse i den noget ældre og erfarne enlige mor Sanne (Marie Louise Wille, Sommer ), får nogle ukendte sider frem i Christian som han bliver nød til at forholde sig til. Udover dette krævende kærlighedsforhold har Christian også sin enlige mor (Helle Merete Sørensen, En kærlighedshistorie, Drømmen) og hendes overbeskyttende verden at forholde sig til. Filmen bevæger sig helt konkret mellem disse to verdener, hvor hensynet til moren skal varetages samtidig med, at Christians begær for Sanne skal udforskes. Interaktionen mellem disse verdener fungerer ganske fint, fordi Gantzler formår i sine få skuespillere, at få nogle flotte og autentiske præstationer frem. Dog kunne det efterhånden være rart at se Sebastian Jessen i en rolle som andet end ung og uskyldig adonis figur, hvilket han absolut har potentiale til. Gantzler spiller selv en birolle i filmen som alkoholiseret vicevært og delvis faderfigur for Christina, hvilket gøres aldeles overbevisende, og denne anmelder sad flere gange under filmen og ønskede ham mere med i filmen. Alt i alt er det en ganske glimrende film, som dog ikke yder noget ekstraordinært hvad form og indhold angår, hvilket ellers synes oplagt med det format som Gantzler har valgt at arbejde under.

Afslutningsvis skal filmens alternative distributionsapparat lige havde et par ord med på vejen. Filmen får nemlig ikke premiere på normal vis forstået som, at den har premiere i samtlige af landets biografer samtidig. Derimod har filmens produktionsselskab Strange Days Production forsøgt sig med nye og alternative metoder, hvilket betyder, at filmen lanceres gennem en såkaldt Eventtour, hvor Gantzler drager af sted som et salgsled i promovering af filmen, hvorunder publikum får mulighed for at møde instruktøren. For dem der ikke kan vente på, at Gantzler rammer deres filmby, kan filmen ses On Demand gennem You See, hvilket er første gang, at en dansk film dermed kan ses hjemme i stuerne samtidig med, at den har premiere i biograferne. Dette træk fra produktionsselskabet skal ses som en understøttende og supplerende strategi snarere end en konkurrence mellem Video On Demand og

biografdistributionen. I distributions øje med bliver det derfor interessant at følge, hvorvidt publikum tager imod denne Eventtour eller om de udelukkende lejer filmen On Demand. Forhåbentlig gør de en af delene da filmen fortjener at blive set.