Holiday

Foto: Reelpictures

Rejs en tur til syden! Her har vi pølser, Lars Lilholt og voldsspykopater! 

Ny dansk film har hæderkronede dage og det sprøjter ud af landets filmskoler med lysende talenter, der forhåbentlig mange år frem vil berige os med deres filmkunst. Med debutfilmen ‘Holiday’ prøver Isabella Eklöf at indskrive sig i denne æra. Det sker med blandet succes.

Holidayen finder sted i ved den tyrkiske riviera, hvor Sascha (Victoria Carmen Sonne) indfinder sig i en luksuriøs villa med den noget ældre kæreste Michael (Lai Yde Holgaard), der finansierer tilværelsen med lidt casual drug business, som Sascha spiller med i. Den uskyldige og naive blondine er altid nyttig, når hun da ikke lige shopper for de penge, hun er blevet bedt om at passe på.

Hvilken is er du?
Saschas karakter bliver yndigt og kækt tegnet, da hun i iskøen møder en sød, flot, rar og helt igennem god mand. Hun havde tænkt sig at bestille vaniljeis, han ser hende mere som en strawberry-cheesecake kind of girl, men i virkeligheden mener hun selv, at hun er champagne-strawberry. Vi har altså med en basic vanilla bitch at gøre, der egentlig godt kan ses som sød og dejlig af andre, men som har en opfattelse af sig selv som dyr, lækker og eksklusiv.

Denne fyr bliver ved med at være i Saschas bevidsthed, og hun opsøger ham, muligvis fordi han læser hende som en åben bog og i virkeligheden er det, hun altid har manglet i stedet for den grovkornede Michael.

Trist familiefortælling
I tider, hvor familie er et vidt begreb, der kan have alle regnbuens farver, er det trættende endnu engang at skulle have fortællingen om whitetrash-familien fra Amager i et usundet og ignorant miljø, der stinker langt væk af prut, sæd, billig makeup og dyr parfume. Denne gang er det blot med ægte ædelsten i stedet for similisten af plastik. Det er næsten ægte villa (i Tyrkiet), Volvo (okay, BMW) og vovse (her i form af stik-i-rend dreng.

Ustadigt vejr og en strålende sol
Jeg forstår hvor inspirationen kommer fra, for mange danske film elsker at lege med klasse og kulturforskelle, men jeg er ærligt ikke overbevist af hverken fortællingen eller historien, når det kommer til en tur med ‘Holiday’. Alt falder forventeligt, og alle står på deres plads og klapper i takt. Det bliver kedeligt og ordinært at se et sammenkog af flad socialrealisme og poppet bling bling.

Som en film med for meget tid og for få scener. Der er scener, der virker komplet overflødige, og som blot udpensler, hvor store idioter de her mennesker er. Det er svært at holde med nogen, når alle bekæmper sig selv.

Hvor jeg er skuffet over Eklöfs evner som forfatter og instruktør, er jeg dog slet ikke i tvivl om, at vi for fremtiden får endnu mere at se til filmens hovedrolleindehaver; Victoria Carmen Sonne, der på få år har vist, at hun formår at spille alle typer til overbevisende perfektion og med tydeligt højt ambitionsniveau. Et ambitionsniveau jeg desværre hurtigt kommer til at savne i resten af ‘Holiday’.