‘Lev, elsk, Paris’ er en erotisk fortælling om det uforudsete og flydende ved det moderne kærlighedsliv

copyright: Scanbox

Sex er hovedrollen i Jacques Audiards meget franske Cannes-udvalgte film om mennesker, der elsker hinanden, og så måske ikke gør det, men så gør det alligevel. En sexet og hjertevarm fortælling, der pirrende udforsker kærlighedens natur.

I ‘’Lev, elsk, Paris’ sætter en gruppe menneskers sammenflettede historie spørgsmålstegn ved vores idé om det perfekte kærlighedsliv. Jacques Audiard, som er kendt for mere seriøse dramaer som ’A Prophet’ og ’Dheepan’, har kastet sig ud i at lave en sexet, moderne kærlighedshistorie. 

Baseret på en tegneserie af Adrian Tomine og med manuskript af den fabelagtige Céline Sciamma (’Petite Maman’ og ’Et portræt af en kvinde i flammer’) er ’Lev, elsk, Paris’ et virkelig forfriskende syn på det flydende ved seksualitet, og hvad det vil sige at elske.

Erotisk forvirring og flygtige blikke

Filmen følger den unge Émilie Wong (Lucie Zhang), som står med et værelse, hun gerne vil leje ud. Selvom hun søger en kvindelig bofælle, ender hun med at give værelset til Camille Germain (Makita Samba) – en mandlig professor, som underviser på universitet lige om hjørnet. Kort tid efter indgår de en affære, og Emilie udvikler følelser for Camille. 

Camille søger ikke et forhold, hvilket naturligvis skaber splid imellem dem, og Camille må flytte ud. Men kan de slippe hinanden helt? 

Mens denne historie folder sig ud, møder vi 33-årige Nora, der er flyttet til Paris for at starte på universitetet. For at passe ind iklæder hun sig en blond paryk og tager til en fest, hvor hun forveksles med Amber Sweet (Jehnny Beth), som laver pornovideoer over webcam. Efter voldsom mobning beslutter Nora sig for at kontakte Amber Sweet og ender med at indgå i et kærligt og intimt venskab med kvinden, som folk forvekslede hende med. 

De to sideløbende fortællinger flettes elegant sammen, da Nora får et job som ejendomsmægler hos Camille. Kort tid efter indgår Nora og Camille en affære med hinanden, der får Emilie til at genoverveje sine følelser.

Sort, hvid og sprudlende farverig

Folk har affærer, slår op, kommer sammen igen, har sex med den forkerte, har sex med den rigtige og siger ”jeg elsker dig” til en helt tredje. Den franske sanselighed og ”coolness” er den perfekte scenografi til denne nærværende og ærlige kærlighedshistorie, der viser et realistisk sexliv på skærmen og gør dig lidt blød i knæene. 

Det er svært at portrættere realistiske sexliv og ”normale” forhold, men lad det være op til franskmændene at vise dig, hvordan det skal gøres. 

Med stærke skuespilpræstationer, skarpt kameraarbejde og poetisk filmsprog er ’Lev, elsk, Paris’ tydeligt en film, der er skabt af erfarne og brillante hænder. 

Det er en film, der får dig til at genoverveje dit eget forhold til sex og kærlighed og sætter spørgsmålstegn ved, hvad disse betyder. Med realistiske og smukt instruerede sexscener og hjertevarm ømhed har Jacques Audiard med en moderne romantisk komedie tilføjet et sexet og foranderligt twist til den ordinære filmromance, og han efterlader dig med et smil på læben og en pirrende nysgerrighed.