Podcast: Hvem er bange for den store stygge musical?

The Greatest Showman © 20th Century Fox

Den første trailer til Paramount’s ‘Mean Girls’, der er baseret på Broadway-musicalen baseret på filmen fra 2004, brugte alle tricks i bogen til at skjule, at den er fyldt med livlige, teatralske sang- og dansenumre. Lydsporet i traileren blev leveret af Olivia Rodrigos “Get Him Back”, en sang, der ikke er med i den endelige film. Det var næsten, som om Paramount ikke ønskede, at publikum skulle vide, at ‘Mean Girls’ er – gisp! – en musical.

Men hvorfor? Historisk set har musicals været betydelige hits ved billetlugerne, hvilket går tilbage til 1927s ’The Jazz Singer’. Disneys animerede musicals er blandt de mest indbringende musikalske film nogensinde, mens film som ‘Mamma Mia!’, ‘Pitch Perfect’ og ‘La La Land’ har været massive, prisvindende hits.

I disse dage virker filmstudier dog bange for overhovedet at promovere deres potentielle blockbusters som musicals. Fra ‘Wonka’ til ‘Farven Lilla’ – trailere og marketingmateriale har for nylig ignoreret de originale sange og den finurlige koreografi og i stedet klippet scener sammen, der foregiver, at filmene bare er helt almindelige “talefilm”.

Vi tager et kig på genren gennem tiden og diskuterer, hvorfor nogen mennesker konsekvent bliver væk, når der synges og danses på det store lærred.

Programmet indeholder spoilers for ‘Singin’ In the Rain’, ‘Mamma Mia!’, ‘The Greatest Showman’ og ‘Cats’.

Lyt med her.

Værter: Sofie Rechendorff Andersen, Bolette Larsen og Benjamin Blaakilde