The Gift

Copyright: Scanbox

Når fortiden banker på døren må du smile og sige, ”Hej”.

Da jeg først så traileren til ‘The Gift’ blev jeg ramt af det dér indtryk – som hænder ofte for folk der ser (for) mange film – at denne film er lavet, set og hørt 117 gange tidligere, og at man derfor på forhånd kender hele historien, plottet og karakterernes udvikling.

Det skulle vise sig ikke at være tilfældet og min fordom blev bragt til skamme.

Fortidens forklarende evner
”Vores fortid og historie består af et sæt løgne, vi alle kan acceptere som sandfærdige”. Napoleon skulle vist engang have sagt noget i den stil.

Og for mig at se er ‘The Gift’ en film der omhandler netop dette. Historien tager sin begyndelse, da ægteparret Simon og Robyn, spillet af Jason Bateman og Rebecca Hall, en dag tilfældigt møder et stykke af Simons fortid manifesteret i hansgamle klassekammerat, Gordo. Herfra udvikler sig en fortælling, hvor vores forståelser og historier om det forgange definerer og forklarer, hvem vi er som personer.

En positiv overraskelse
Idet jeg skriver denne anmeldelse, føler jeg, at påpasselighed bør udvises for ikke at afsløre for meget af filmens handling. Jeg vil nemlig nødigt spolere for andre, hvad der for mig udviklede sig til en virkelig god og positiv filmoplevelse.

Derfor vil jeg ikke sige meget mere om filmens handling og blot pointere at ‘The Gift’ lægger ud som en klassisk film om en mand, der i mødet med sin fortid må høste, hvad han har sået og kæmpe for at bevare status quo. Denne konfrontationen med fortidens synder og ugerninger ligner altså ved første øjekast en historie, som man har set og hørt før. Men som fortællingen skrider frem, viser det sig, at filmen har mere dybde end som så og går af andre veje end forventet.

‘The Gift’ er skrevet af australske Joel Edgerton der også her debuterer som instruktør. Edgerton, der er bedst kendt som skuespiller fra adskillige store Hollywood-film, har med ‘The Gift’ skabt et psykologisk og nervepirrende drama.Som filmen forløber graver hanmed sin fortælling dybere og dybere ned i sine karakterer, og med hvert spadestik bliver de lige dele mere troværdige og spændende.

På skuldrene af en type af film, som er lavet i massevis, har Edgerton med ‘The Gift’ formået at skabe noget forfriskende og originalt. Filmen er således en stærk, spændende og underholdende psykologisk thriller der holder sit publikum ængsteligt fængslet til biografsædets bløde kant. Bestemt en anbefaling værdig.