The New Mutants: En forvirret afslutning på X-men-franchisen

Copyright: 20th Century Fox

En horror-film om superhelte, hvor deres kræfter er monsteret er ikke en dårlig idé, men måske lettere sagt end gjort, specielt når filmen har set et produktionshelvede som ingen anden.

Disney og Marvel har ikke været højlydte om ’The New Mutants’ grundet dens indviklede produktion. Derfor har de også lagt pressevisningen så tæt på premieren, at jeg næsten ikke kan nå at anmelde den.

Det har ledt mig til at lave en skabelon af anmeldelsen før jeg så filmen og bare gøre de rigtige ord fede. Eksempelvis: Filmen var (overraskende god/skuffende) og (en flot afslutning på 20 år gammelt filmfranchise/ender i X-mændenes Hall of Shame sammen med ’X-Men: Apocalypse’ og ’X-Men: Dark Phoenix’).

Ud af produktionshelvedets flammer

’The New Mutants’ skulle oprindeligt have haft premiere i 2018. Den skulle indføre et element af horror i Fox’ X-men-univers, men under optagelserne blev studiet bange for horror-vinklen og produktionen ændrede retning.

Fox ombestemte sig så igen efter optagelserne, og halvdelen af filmen skulle filmes om. I mellemtiden blev de opkøbt at Disney som ville reintegrere X-mændene i deres Marvel-univers. Ændringerne blev aflyst samt en lang række X-men tie-ins.

En skræmmende superheltefilm/En u-uhyggelig horror

På trods af produktionsproblemerne var filmen (utroligt sammenhængende/lidt usikker på, hvad den egentlig skulle være). Første halvdel var (mesterligt skudt/utrolig lang tid om at afsløre filmens meget åbenlyse plotpunkter). Cirka halvvejs inde nåede filmen (endelig at finde sin egen stil/nye lavpunkter i filmhistorien). Som en horror-film skræmte den mig (halvt ihjel/overhovedet ikke), og jeg er ikke normalt en fan af horror.

De titulære unge mutanter spilles af en håndfuld unge skuespillere, hvoraf cirka halvdelen har fundet større succes siden. Maisie Williams eller Arya fra ’Game of Thrones’ spiller den skotske, katolske ulvepige. Charlie Heaton fra ’Stranger Things’ superkræft er at være rigtig hurtig og Anya-Taylor Joy fra bl.a. ’Peaky Blinders’ har et sværd og en lille drageven. Castet leverer sammen med resten af castet (i sandhed Oscar-værdige præstationer/det bedste man kan forvente i sådan en stilforvirret film).

Den sidste løse ende

’The New Mutant’ var sandsynligvis en god idé, da produktionen startede i 2017. X-mændene havde haft succes med ”anderledes” superheltefilm som ’Deadpool’ og ’Logan’. Desværre fik instruktøren Josh Boone ikke den samme frihed som disse films instruktører.

En Professor X-optræden af James McAvoy blev aflyst efter fiaskoen ’Apocalypse’, og da Disney opkøbte Fox planlagde de at holde universet vagt, så den både kunne passe i X-men-universet og Disneys Marvel Cinematic Universe. Efter at have set filmen må det siges, at den klart ligger sig op ad (Fox’ på det sidste skuffende X-men-film/Marvels fantastisk farverige og episke fortællinger).

Følgende er skrevet efter at have set filmen

Jeg havde ærligt talt forberedt mig på en forfærdelig film efter at have læst produktionshistorien, men den endte overraskende middelmådigt. Den ender dog stadig blot som Fox’ sidste superhelte-krampetrækning før deres totale integration i Marvel.

På trods af diverse kontinuitets-fejl og en voice-over fra Blu Hunts karakter Dani Moonstar som modsiger, hvad hun ellers fortæller i filmen, er sidste halvdel underholdende nok.

Især Charlie Heatons skuespil udmærker sig, men ingenting gør op for de manglende reshoots. I sidste ende er filmens største kvalitet nok dens selvstændighed fra alle nuværende superhelteuniverser, som betyder at den aldrig bliver nødvendig at se for at forstå nogle af dem.