VOID 2017: Animation fra afkrogene

VOID international animation film festival er tilbage med et spækket program af film fra hele verden.

Torsdag aften blev Asta Bar rystet af tonstunge toner. Den stod på store muller, større bryster og fantasier i alle afskygninger da VOID og Psych Out i fællesskab fyrede op for en visning af kultklassikeren ’Heavy Metal’ som optakt til årets festival.

Baseret på det notoriske magasin af samme navn fortæller filmen science-fiction fabler, der alle bindes sammen af Cthulhus nyresten, den grønglødende Lok-Nar. Historierne spænder fra neonoirfortællinger om hårdkogte taxachauffører og femme fatales filtreret igennem billedsiden fra ’Det femte element’, til den stereotype 80’er-nørds vådeste Dungeons & Dragons-fantasier. Fælles for dem alle er gnidret animation, nøgne kroppe og tidens hårdeste soundtrack med bl.a. Blue Öyster Cult og Black Sabbath.

Derfor var det også på sin plads at visningen blev åbnet med musikvideoen til High on Fires ’The Black Pot’.

Kort og godt?
Den slags videoer kan man jo umuligt sidde igennem uden at få bare den mindste lyst til at gribe stridsøksen og gå amok i alt og alle. På den godmodige og hyggelige måde, selvfølgelig. Der var da også enormt god stemning i den fyldte sal, hvor alle var parate på kitsch af karat. Foruden et nostalgisk syretrip blev dette også en lille smagsprøve på VOID’s kortfilmsprogram.

Ulig sidste år har folkene bag festivalen nemlig valgt at lægge stor vægt på kortfilmsformatet. Indsendte film fra nær og fjern er blevet bakset sammen til en række serier, hvor man kan få lov til at gå på kurateret opdagelsesrejse i verdens animerede undergrunde. Serierne er organiseret løst og fast efter form og emne. Torsdag d. 2. kan man opleve ’The Black Pot’ og en masse andre musikvideoer, mens serien ’The Terror’ lover skræk og rædsel d. 31. Hvorvidt disse løfter bliver indfriet er jo som altid en ganske anden sag.

Man kan jo kun håbe og krydse fingre.

Det koreanske stjerneskud og den tjekkiske mester
’Train to Busan’ tog CPH PIX med storm og den hæderkronede sydkoreanske zombiebasker kan stadig fanges i biograferne. Hvis man efterfølgende har fået instruktør Yeon Sang-ho på hjernen skal man valfarte til Cinemateket lørdag d. 28.. Her kan man opleve tre tidligere værker – herunder kortfilmen ’Seoul Station’, forløberen til ’Train to Busan’. Hvor sidstnævnte hovedsageligt serverede action for alle pengene, kommer spillefilmene ’The King of Pigs’ og ’The Fake’ til at servere brutale og hårdtslående affærer med garanti for efterfølgende sjælekvaler.

Hvis Sang-hos animerede produktioner lugter lidt for meget af Anders Morgenthalers ’Princess’, kan man med fordel give sig i kast med den anden tjekkiske mester, Karel Zeman. Svankmajers landsmand gav sig i kast med eventyr af den skæve slags og fortalte sine historier med en halvanarkistisk kombination af live action og animationsteknikker. Tænk lige dele Harryhausen og Méliès.

Den enestående chance
Men hvis der er én visning man bare ikke må gå glip af, så er det Mamuro Oshiis filmatisering af ’Ghost in the Shell’. Med den amerikanske remake med ScarJo og Pilou om hjørnet er visningen søndag d. 29. en unik chance for at se eller gense originalen under bedst mulige forhold. Her skal man lede længe efter skuddueller i slow-motion og dubstep-udgaver af Depeche Mode. I stedet kan man synke ned i et enestående værk, hvis indflydelse kan mærkes den dag i dag.

VOID International Animation Film Festival kører i Cinemateket fra d. 26. januar til d. 4. februar.